2009. július 13., hétfő

Baráti bográcsozás

Már említettem, hogy férjem szeret pecázni, elég sok halcsont meg apróhal halmozódik fel időnként, most is így volt ez, és nagyon nem fértem már a fagyasztómba, úgy hogy nem volt más hátra mint rávennem magam egy halászlé főzésre, barátokat hívni, és közösen megenni a főztünk, mert így van igazán a bográcsozásnak hangulata, legalábbis számomra.
Annyit az elején leszögeznék, hogy ahonnan származom nem főznek halászlevet, nem is ettem gyerek és tini koromban. Először menzán ettem halászlevet, mit is mondjak róla, nem okozott kellemes perceket számomra az elfogyasztása. Olyan igazi szegedi, bajai vagy tiszai halászlevet még sohasem ettem(de szeretnék), én úgy főzöm ezt a leves, ahogy nekünk ízlik.
Nem csak bográcsban szoktam ezt megfőzni, megfőzöm én bent is gázon, de tagadhatatlan, hogy így jobban esik az embernek.
Az alaplé tartalma mindig változik, attól függ mit hoz férjem haza. A végén én nem pontyot főzök bele, mert lusták vagyunk szálkázni, hanem harcsát szoktam bele kockázni(most afrikai volt).

Hozzávalók:
kb 630 gr tisztított vegyes apró hal
kb 1500 gr afrikai harcsa csont (filézésből maradt)
2 nagy fej vöröshagyma
2 paradicsom
2 paprika
2 kisebb répa
1 nagy fej krumpli
kb 5 liter víz
3 db babérlevél
só, bors, paprika ízlés szerint
1 gerezd fokhagyma
ízlés szerint csípős paprika (nálam most ez elmaradt)

A kész levesbe:
kb 1 kg afrikai harcsa kockázva

A hagymát felaprítjuk, a paradicsomot, paprikát rusztikusabb darabokba vágjuk, a répát, fokhagymát, krumplit megpucoljuk, a halat megpucoljuk (nekem most ezt nem kellett, mert fagyóból vettem ki, amúgy meg ezt a fontos dolgot férjemre bízom, nem szívesen fogdosom az élő halat).
A bográcsba kis olajat öntünk, mikor forró rádobjuk a hagymát , kicsit pirítjuk, majd rátesszük a halakat és a csontot, kicsit ezzel is pirítjuk, én ekkor tettem rá sót, borsot ízlés szerint és 2 púpos kk (por)paprikát, rátettem a paradicsomot és a (zöld)paprikát, majd felöntöttem a vízzel. hozzátettem a répát, krumplit, fokhagymát, babérlevelet és vártam hogy főjön, közbe folyamatosan raktam alá a fát.

Kb 1,5 órát főtt az alaplé (ettől többet is lehet főzni, nekem most ennyire volt időm) ekkor kivettem belőle a répát és a krumplit, ezeket átpasszíroztam, a többit pedig leszűrtem. Majd ment vissza az egész a bográcsba, bele került a kockázott hal is, majd készre főztem. Érdemes még közbe kóstolgatni, sózni, borsozni, paprikázni.
Szeretem ha kicsit csípős, de most semmi csípős nem volt itthon, így nem főztem bele, de utólag mindenki ízesíthette magának, mert addigra már került haza csípős is.
Mellé cukkinis lángostésztát sütöttem sütőbe kenyér helyett, nagy sikere volt.


A lángostásztát Limaránál néztem ki, igazából grillezni akartam, de ez most elmaradt, amit változtattam az az, hogy reszeltem bele cukkinit, kicsivel több olajat tettem bele, mert tudtam, hogy nem olajban fogom sütni, és tettem bele egy kis tejsavót is, mert van még.
A folyadékot a cukkini miatt csökkentettem, de nem elégé, még kellett utólag tegyek kb 3 jó halmos ek lisztet.

Hozzávalók:
280 ml víz
2 tk
4 ek olaj
60 dkg Bl80-as liszt
1 tk cukor
30 g élesztő
1 ek tejsavó
250 g reszelt, hámozott cukkini

Én most ezt kézzel dagasztottam, mert lett valami a kenyérsütőmmel, (nem forgatja meg a lapátot), de nem nehéz bedagasztani, mert lágy tészta.
Egy kelesztő tálba tettem a lisztet, sót, cukkinit, kicsit elkavartam, lyukat csináltam a közepébe, beleöntöttem a vizet, tejsavót, olajat, cukrot, belemorzsoltam az élesztőt, majd jól kidagasztottam. Kellett tegyek még hozzá lisztet, úgy hogy érdemes még kicsit csökkenteni a folyadék mennyiségén. Lágy ragadós masszát kell kapjunk.
Hagytam, hogy duplájára keljen, majd ketté osztottam, lisztezett felületen kinyújtottam, sütőpapírral ellátott tepsire tettem. Hagytam hogy keljen kb fél órát.

Ezután egy deremetszőt beolajoztam (egy kicsi kávés pohárba öntöttem olajat, ebbe tettem a deremetsző fejét, majd megforgattam benne), majd felvágtam a tésztát. Vízzel lepermeteztem,

majd 200 fokos sütőbe készre sütöttem.

A gyerekek nagyon szívesen ették csak úgy magában is.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése