2010. február 12., péntek

Gombás-zabpelyhes tekercs

Mostanában előtérbe került nálunk a zabpehely. Én mindig is szerettem, nem okozott gondot mondjuk reggelire zabpelyhet enni valamivel,de családom többi tagja nem rajongott érte. Többet olvastam róla, hogy mennyire egészséges, és milyen jót tesz a szervezetnek, így gondoltam megpróbálom megőrölni , és liszthez adva ebből sütni a péksütiket, kenyeret. Elég jó eredményei vannak ezzel kapcsolatban, ezután lassanként jönni fog egy-két zabpelyhes reci(reményeim szerint).

Ma pizzát sütöttem ebédre, gondoltam készítek gombás csigákat is a tésztából utána változtattam az alakon, ami nem bizonyult túl jó ötletnek, mert ilyen formában nehezebben sült át, de a végeredmény jó lett.

A pizza tésztához a jó bevált receptemet használtam, most így alakult a reci hozzá:

450 gr finomliszt
150 gr finom őrlésű zabpehely (kávédarálón jól le kell darálni, hogy lisztszerű legyen)
1/5 ek sikér
1,5 kk cukor
150 ml tej
240 ml víz
6 ek olaj
1,5 kk
30 gr élesztő

A szokásos módon kenyérsütőbe dagasztottam és kelesztetem a tésztát, majd ketté osztottam, feléből pizza lett, másik feléből a gombás tekercs.

Hozzávalók a gombás töltelékhez:

kb 340 gr gomba tisztítva
1 fej vöröshagyma
2 gerezd fokhagyma
kicsi olaj
só, bors
fűszerek ízlés szerint: petrezselyem, kakukkfű, oregánó stb

A hagymát és a fokhagymát felkockázzuk, majd az olajon kicsit megfuttatjuk, majd rátesszük a gombát (ha nagy fejek akkor vágjuk azt is fel kisebb darabokra) sózzuk, fűszerezzük ízlés szerint, majd fedő alatt pároljuk mindaddig míg elfövi a levét a gomba, ekkor merülő botmixerrel pürésítjük. Én még tettem hozzá 1,5 ek lenmagot is, ezzel együtt pürésítettem, mert elég lágynak láttam a kapott masszát, így már jó lett. Lehetne bele kavarni egy kis krémsajtot is, vagy reszelt sajtot, vagy ízlésnek megfelelően bármit, én most csak így natúran hagytam.
A tekercsnek szánt tésztát kb 75x 25 téglalappá nyújtottam, megkentem a kihűlt gombakrémmel, majd feltekertem, majd 14 darabba vágtam, trapéz alakúra vágva, ugyanúgy ahogy a hajtoványt is szokták. Ez szerintem nem a legjobb forma neki, nehezen sült át belül, következő alkalommal inkább 1 cm szeletekre vágnám, és csigákat sütnék belőle.
Sütőpapírral ellátott tepsibe tetem, kelesztettem még egy keveset, majd egy részére reszelt sajtot tettem, másik részét vízzel lespricceltem, majd mákkal szórtam meg, de lehet szezám mag is, vagy napraforgó, vagy amit szeretnénk.

5 megjegyzés:

  1. Olvastam nemrég egy receptet, amihez zabliszt kellett és én is arra jutottam, hogy házi változatban zabpehelyből kellene őrölni. A megvalósításig nem jutottam el, de most felbátorodtam. :))
    Már csak arra kellene rájönnöm, milyen recept volt és hol láttam... :DDD

    Jól néznek ki a tekercseid, egyet bevállalnék. :)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon guszták lopiztam egyet!

    VálaszTörlés
  3. En is gyakran cserelem ki a liszt egy reszet zabpehelyre,szinten kavedaralon daralom.:)

    VálaszTörlés
  4. Ez is mekkora! Valahogy ezt szerintem eléggé bírnám... Mondom bírnám... Nah, igen...:)

    VálaszTörlés
  5. Egycsipet, használhatod nyugodtan leőrölve a zabpelyhet, nem árt a tésztának szerintem, ízén is kevésbé érzem mint pl a tönkölyt vagy a rozslisztet. (kekszekhez is jó, sós rágcsákhoz is, viszonylag sokat próbálgattam)

    Mary, egészségedre!

    Edó, ugye, hogy jó így! Bár neked biztos még több a tapasztalatod ezzel kapcsolatban:D

    Szepyke, akkor küldök, aztán eldöntöd bírod e:D

    VálaszTörlés