2023. február 14., kedd

Kunsági sós kisperec

 


Születésileg nem vagyok nagykunsági, de az élet ide vetett, és itt élek immár 20 éve. Van pár recept amit itt tanultam, ilyen ez a kisperec is. 


Kézzel írott receptet kaptam hozzá egy itteni kedves idős ismerősömtől.

Hozzávalók
200 g zsír vagy 250 g margarin
500 g liszt
30 g élesztő
Kb 1 dl víz az élesztő felfuttatásához, és kb 0,5-1 dl víz még pluszba a tészta összeállításához.
(Tejet is használhatunk, úgy omlósabb, de vízzel ropogósabb, és akit érint laktózmentes is)
fél kiskanál cukor
2 csapott kiskanál só

Mázhoz
1 tojás fehérje
1 ek só
1 ek liszt
1-2 ek víz

Az élesztőt 1 dl vízben és a fél kiskanál cukorban felfuttatjuk. Közben a lisztet elkeverjük a sóval,és elmorzdoljuk a zsírradékkal. Én rendszerint zsírt szoktam haználni, finomabb vele. A liszthez adjuk a felfuttatott élesztőt, és elkezdjük gyúrni, közben annyi vizet teszünk hozzá, hogy összeálljon a tészta, és recept szerint kelt tészta sűrű legyen (pl kenyêr, nem egy puha fánk)


Nem kel keleszteni, tud kelni a tepsin, míg kisodorgatjuk a kis perceket. Levágunk a tésztából egy darabot, kb 3 cm átmérőjű rúddá sodorjuk, majd kb 1 cm vastag szeleteket vágunk belőle. Minden kis szeletkét kisodorunk kb 10-12 cm hosszúra,és végeit behajtva percet formàzzunk.


Tepsibe sorakoztatjuk öket, nem kell nagy helyet hagyni köztük, így könnyebb lesz a sós máz lecsapkodása.
220 fokon sütjük míg színt nem vált, majd megcsorgatjuk a mázzal, még 3-5 percig sütjük.
A mázhoz a tojásfehérjét enyhén felverjük, hozzáadjuk a sót és a lisztet, s annyi vizet hogy kissé folyékony legyen, de azért ne csurogjon. Nekem a csapkodás leginkább egy villával működik, veszek a mázból a villára,és óvatosan a percekre csapkodom.  

A bátrabbak sütés elött a kispereceket lekenhetik a tojás sárgájával. Én ezt mindig kihagyom, élvezeti értékén nem változtat ez a lépés.

Nem mondom, hogy nem időigényes, de nagyon sokáig eláll egy jól záródó fémdobozban, vagy jól lekötött zacskóban, így szülinapra, esküvre is kiváló, 1-2 héttel hamarabb el lehet készíteni, csak utàna dugjuk el, különben elfogy. 
Másik előnye, hogy nagyon költséghatékony, kevés és viszonylag olcsó hozzávalóból nagyon finom kis sós rágcsank lesz.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése